Copywriting posiada wiele różnych odmian – spróbuj się nie zgubić w ich poznaniu!
Z pewnością każdy mniej więcej wie, kim jest Copywriter i co robi. W uproszczeniu to człowiek, który pisze różnego rodzaju dłuższe i krótsze teksty. Głównie są to treści na strony internetowe, artykuły na bloga, czy wymyślne teksty mailingów, ulotek, oraz innych materiałów reklamowych. Copywriter dba również o to, aby każdy spot reklamowy, brzmiał naprawdę zachęcająco i sprzedawał swoją formą i przesłaniem produkty lub usługi.
Jednak to nie wszystko, ponieważ praktycznie wszystkie, znane nam slogany, hasła reklamowe i sentencje, najprawdopodobniej zostały wymyślone przez jakiegoś Copywritera, który współpracował z agencją reklamową. To również nie wszystko, co możemy powiedzieć na temat Copywriterów. Branding, Naming, tworzenie claimów firmowych, to również kreatywna praca, którą zajmują się Copywriterzy. Słowo Copywriter stało się więc tak uniwersalne, że wkrótce, zaczęło brakować miejsca, aby upakować wszystkie umiejętności dotyczące reklamy i sprzedaży, w jednego człowieka, który miałby być dyrygentem i orkiestrą.
Więcej informacji na temat pracy Copywritera, znajdziesz w moim wpisie: Co robi Copywriter?
Dlatego nie będę tutaj wyjaśniał, czym jest brief i dlaczego to bardzo istotny element współpracy, oraz dlaczego Copywriter nie powinien być liczony wyłącznie za ilość znaków, które dostarczy na Twoją skrzynkę mailową. Tutaj skupię się na wyjaśnieniu subtelnych i wyraźnych różnic między rodzajami i odmianami Copywritingu, które są nam obecnie znane. O ile większość Copywriterów, potrafi poradzić sobie z większością zadań i zleceń, o tyle istnieją odmiany Copywritingu, których nie mógłby się podjąć każdy.
Za chwilę powiem Ci, dlaczego nie każdy nadaje się na Copywritera, a już na pewno nie osobę, o jakiej myśli bardzo wąska grupa przedsiębiorców, dla których znajomość branży, jest nieodzownym elementem współpracy. Zacznijmy jednak od tych najbardziej znanych i powszechnych odmian Copywritingu. W tym tekście opisuję:
[ps2id url='#email-copywriting'] 2. E-mail Copywriting [/ps2id]
[ps2id url='#copywriting-sprzedazowy'] 3. Copywriting Sprzedażowy [/ps2id]
[ps2id url='#copywriting-techniczny'] 4. Copywriting Techniczny [/ps2id]
[ps2id url='#copywriting-medyczny'] 5. Copywriting Medyczny [/ps2id]
[ps2id url='#storytelling'] 6. Storytelling [/ps2id]
[ps2id url='#social-media-copywriting'] 7. Social Media Copywriting [/ps2id]
[ps2id url='#ghostwriting'] 8. GhostWriting [/ps2id]
[ps2id url='#naming'] 9. Naming [/ps2id]
[ps2id url='#fake-copywriting'] 10. Fake Copywriting [/ps2id]
[ps2id id=’seo-copywriting’/]
SEO Copywriting
Obecnie jest to chyba najbardziej powszechne stwierdzenie, jeśli mówimy o współpracy z redaktorem treści, tworzącym teksty SEO pod wyszukiwarki internetowe. SEO Copywriter będzie więc osobą, która tworzy taką wartość tekstową, która będzie przyjazna wyszukiwarkom Google, Bing, Yandex, czy jakiejkolwiek innej wyszukiwarce internetowej. SEO Copywriting bazuje więc na tworzeniu tekstów SEO, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe, pomagające stronie internetowej, na której znajdują się teksty, w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
W najprostszym skrócie możemy uznać, że SEO Copywriter staje się częścią planu pozycjonowania strony WWW lub sklepu internetowego, a więc pozostaje również w stałym kontakcie ze specjalistą SEO, który zajmuje się pozycjonowaniem, aby omówić kwestie aktualnie potrzebnych tekstów i słów kluczowych, pod które mają one zostać napisane. Warto pamiętać, że teksty SEO, to często treści o małej lub średniej wartości merytorycznej.
Często mówi się o nich – „zapleczówki”. Jeszcze kilka lat temu, tak zwane teksty zapleczowe, nie posiadały praktycznie żadnej wartości pod względem merytorycznym. Były to przetwarzane i często synonimizowane treści, które tworzono na bazie jednego tekstu. Taka forma stała się wygodna i niezwykle powszechna wśród pozycjonerów. Oprócz tego, że nie stanowiły wartości dla internetu, nie miały również żadnej przydatności dla czytelnika, ponieważ były masowo pisane wyłącznie pod frazy, aby mogły je odnaleźć jak najszybciej wyszukiwarki internetowe.
Dzisiaj sytuacja jest zupełnie inna. Algorytmy Google są tak zaawansowane, że tego typu teksty SEO pod zaplecze nie mają żadnej siły przebicia się w jakiejkolwiek formie. Warto również pamiętać, że Google narzuciło także długość każdego tekstu i powszechne 1000 czy 2000 znaków, to tak naprawdę obecnie tylko wstęp artykułu. Teksty SEO muszą nieść ze sobą dużą wartość dla odbiorcy, ponieważ wyszukiwarka Google będzie je pomijać lub indeksować na szarym końcu. Dlatego treści pisane pod SEO muszą być obecnie bardzo przemyślane, a co najważniejsze – unikalne i niepowtarzalne.
Wtedy będą przyjazne wyszukiwarkom internetowym, a klienci i czytelnicy treści, będą mogli przeczytać interesujący tekst, który przekazuje istotne informacje. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku tekstów na strony internetowe. Kilka zdań i ładny slogan, to trochę mało, aby zbudować dobre SEO na swojej stronie WWW. Warto o tym pamiętać, gdy będziesz tworzyć treści dla swojego klienta lub zamawiać teksty SEO jako klient.
[ps2id id=’email-copywriting’/]
E-mail Copywriting
Mógłbym powiedzieć, że to również przykład klasycznego Copywritingu sprzedażowego, ale warto podkreślić, że nie każdy Copywriter potrafi pisać dobre i skuteczne treści mailingowe. Jeśli uda mu się stworzyć pojedynczą treść maila, może się okazać wkrótce, że nie będzie wiedział, w jaki sposób zaplanować i zbudować całą strategię marketingową Newslettera, która nie opiera się na wysyłaniu jednego maila do X liczby odbiorców, ale cyklicznym dostarczaniu treści. To jest takie „karmienie” osób zapisanych na Newsletter, wartościowymi treściami, ofertami i subtelne zachęcanie potencjalnego klienta do zakupu produktów i usług
Jednak zanim to się stanie, Copywriter ma za zadanie stworzyć takie teksty i strategię sprzedaży treści, która zachęci odbiorców do zapisania się na Newsletter. E-mail to bardzo specyficzna forma kontaktu z klientem. Najczęściej większość maili nie jest przez nas otwierana, więc prawdopodobnie 90% z tych wiadomości trafia od razu do kosza. Chyba że… No właśnie! Chyba że zrobisz to tak dobrze, że odbiorcę zainteresuje nagłówek, tytuł wiadomości i poczuje zwierzęcy magnetyzm, który będzie go kierował ku jednemu z głównych założeń maila – kliknięcia w przycisk CTA, czyli Call To Action! Taki tajemniczy punkt G sprzedaży, który ma wywołać euforię i niekontrolowany „orgazm zakupowy„.
To jeden z podstawowych mechanizmów, które działają na klientów. Normalnie nikt nie lubi klikać w nic, jeśli nie poczuje, że za tym przyciskiem otworzą się drzwi do lepszego życia. Wszelkiego rodzaju kampanie e-mail marketingowe istnieją głównie w tym celu – mają zachęcić do kliknięcia jeden, wielki, czerwony guzik, za którym kryje się wejście do króliczej nory. Klient staje się wtedy Alicją w Krainie Czarów, która chce dowiedzieć się, co znajduje się po drugiej stronie lustra.
Wiedziony pragnieniem zdobycia czegoś fascynującego, odmianą życia, ułatwieniem lub zmianą swojej codzienności. Tylko wtedy sprzedaż ma sens. Jeśli nie uświadomisz klienta, że po drugiej stronie lustra zmieni się jego życie, to po co ma klikać? Twój E-mail Copywriting musi zawierać krótkie i chwytliwe informacje, które odmienią myślenie klienta o swoim życiu i sprawią, że odbiorca będzie przekonany, że otrzyma od Ciebie coś wyjątkowego. Inaczej Twoje maile wylądują w koszu lub zostaną potraktowane, jak spam.
Jeżeli Twój odbiorca nie poczuje się wyróżniony i nie odczuje, że ta oferta została skomponowana tylko dla niego i to właśnie on, jest odbiorcą treści uzna podświadomie, że jest jednym z wielu i poczuje się oszukany. Odpowiednia personalizacja i dopasowanie treści do profilu i potrzeb konkretnej grupy odbiorców, stało się obecnie kluczowym elementem doboru treści w E-mail Marketingu. Tak zwana personalizacja grupy docelowej, staje się podstawowym elementem komunikacji z klientem, aby zmaksymalizować sprzedaż i optymalizować efekty działania kampanii E-mail Marketingowej.
Nikt dzisiaj nie lubi czuć się anonimowy i niezauważony. W dobie „american dream for all of us”, czyli nieograniczonych możliwości zdobycia sławy, pieniędzy i poklasku nie lubimy być dopasowani do mas. Chcemy czuć się wyjątkowi. Mówią nam o tym reklamy, programy telewizyjne i każdy show, w którym „zwykły” człowiek może wyjść na scenę, pokazać swoje umiejętności i stać się gwiazdą, sławnym piosenkarzem, szefem kuchni, a nawet znaleźć sobie miłość swojego życia. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia kolejnych kampanii E-mail Marketingowych.
[ps2id id=’copywriting-sprzedazowy’/]
Copywriting Sprzedażowy (Sales Copywriting)
Przyznam Ci się szczerze, że dodawanie przedrostka „sales” do nazwy zawodu, który powstał, aby sprzedawać, jest według mnie na wyrost. Jeśli mielibyśmy jeszcze mocniej podkreślić specjalistyczną wiedzę Copywritera, który pisze teksty sprzedażowe, a więc pełne mocy twórczej umiejętności Copywritera Sprzedażowego, możemy przymknąć oko na samą terminologię. Skupmy się głównie na cechach osoby, której podstawowym zadaniem, jest sprzedaż produktów i usług poprzez tekst i odpowiedni dobór słów.
Nie zrozum mnie źle. Ja również uważam, że Sales Copywriting, to taki sam Copywriting, jak każdy inny, ale zatrudniając Sales Copywritera, musimy od niego wymagać odpowiedniego przygotowania merytorycznego i oczywiście doświadczenia w tworzeniu perełek sprzedaży, ponieważ jego głównymi narzędziami pracy, są techniki psychologii tłumu, manipulacji i wywierania wpływu. Sales Copywriter, to człowiek, który doskonale potrafi wykorzystać „słabości” klientów, oraz ich pragnienia.
Wie czego chcą i potrafi im to ofiarować w taki sposób, aby finalizowali sprzedaż. Musisz wiedzieć, że Sales Copywriting sprawdza się przede wszystkim jako krótkie i treściwe teksty umieszczone na Landing Page, w mailingu i newsletterach, oraz różnego rodzaju ulotkach, banerach czy plakatach. Istotną różnicą między Sales Copywritingiem, a chociażby E-mail Copywritingiem, jest taka, że ten pierwszy może być swobodnie wykorzystywany w dłuższych formach, a więc elastycznie wydłużany, jeżeli np. Landing Page tego wymaga.
E-mail Copywriting, to forma treściwa, ale krótka, która nie męczy czytelnika i wyciąga z jego czasu maksymalną ilość uwagi z każdej sekundy jego czasu. Warto o tym pamiętać, gdy będziesz zastanawiał się, czym różnią się poszczególne dziedziny Copywritingu. Tak czy inaczej, łączy je bardzo ważna rzecz – każdy Copywriter pisze teksty, aby zachęcić odbiorcę do wykonania konkretnej akcji – kliknięcia w baner, przycisk CTA lub otwarcie maila i kliknięcie oferty, która się w nim znajduje lub zapisanie się do Newslettera.
Bez względu na to, czego oczekujesz od Sales Copywritera, jego teksty powinny mieć taką siłę przebicia, która sprawi, że Twój potencjalny klient, poczuje się wyróżniony i wyjątkowy, a oferta stworzona właśnie dla niego. Inaczej to nie będzie Twój klient, tylko jeden z wielu internautów, którzy się zastanawiają, szukają i nie są do końca przekonani co wybrać.
Copywriting, to kreowanie i tworzenie oferty, która nie pozostawia domysłów, niedopowiedzeń i wątpliwości – Copywriting je likwiduje…
Copywriting Techniczny (Technical Copywriting)
Dlaczego istnieje taka forma, jak Technical Copywriting? Ten termin powstał wraz z nowoczesnym spojrzeniem człowieka na nowe technologie. Copywriter Techniczny posiada specjalistyczną wiedzę i umiejętności, które pomogą Ci odkryć magię i korzyści płynące z używania różnego rodzaju produktów technologicznych. Niestety Copywriter Techniczny często mylony jest z pracą osoby, która opracowuje instrukcje, spisy treści i jakieś złożone ulotki produktów, czy książki serwisowe.
Prawda jest trochę inna. Można powiedzieć, że praca Copywritera Technicznego lub Technologicznego nie różni się niczym od pracy każdego innego Copywritera. Różnica polega na tym, że Copywriter Techniczny spogląda szerszym okiem na techniczne aspekty każdego produktu. Dlatego będzie idealnym kandydatem, aby napisać materiały marketingowe, artykuły na blogi i teksty techniczne, opisy produktów i stron internetowych czy aplikacji, oraz zasady ich działania w kreatywny sposób.
Copywriter Techniczny tworzy również bardzo rzetelne teksty dla Newsletterów i Autoresponderów, a także studia przypadku i historie, które będą sprzedawać produkty techniczne. Człowiek na stanowisku Technical Copywriter bardzo dobrze rozumie zaawansowane technologicznie produkty i usługi, w tym również nowoczesne rozwiązania takie, jak: Saas, PaaS, aplikacje programowe, produkty infrastrukturalne i sprzętowe, czyli np. serwery i sieciowe pamięci masowe, czy profesjonalne usługi chmurowe, oraz wdrożenia aplikacji dla przedsiębiorstw.
Tego typu teksty i tematy, są to specjalistyczne formy przekazywania istotnych i technicznych treści, które wymagają od Technical Copywritera dużej wiedzy na temat nowoczesnych technologii. Jeżeli nowe technologie nie mają przed Tobą tajemnic, znasz środowisko, terminologię i metodologię używaną przez firmy technologiczne, które udostępniają klientom swoje produkty i usługi, z pewnością dobrze sprawdzisz się jako Technical Copywriter.
Ten rodzaj Copywritingu, jest o tyle atrakcyjny, że wymaga bardzo szerokiej wiedzy specjalistycznej, której większość Copywriterów nie posiada lub nie będzie w stanie pozyskać na potrzeby tworzenia treści. Copywriter Techniczny, jest osobą bardzo pożądaną przez firmy technologiczne, ponieważ dobrze rozumie nowe technologie, oraz jest na bieżąco z najnowocześniejszymi rozwiązaniami i rozumie, w jaki sposób działają. Jego wiedza nie jest oparta wyłącznie o teorię, ale również praktykę, ponieważ testuje i używa rozwiązań, o których pisze.
Daje to bardzo dużą przewagę nad innymi Copywriterami, którzy często zatrudniani się, aby stworzyć teksty na stronę WWW lub do aplikacji i nie do końca rozumieją ich działanie. Copywriter Techniczny zapewnia dodatkowo możliwość testowania produktów i usług, które następnie opisuje i przedstawia ich wartość dla potencjalnego klienta. Warto zatrudnić Technical Copywritera, jeśli tworzysz zaawansowaną aplikację i potrzebujesz dobrych merytorycznie tekstów specjalistycznych dla klientów i partnerów biznesowych, oraz inwestorów.
Copywriting Medyczny (Medical Copywriting)
Copywriter Medyczny, to obok Copywritera Technicznego, specjalista w swojej dziedzinie. Profesjonalne treści medyczne, które posiadają zaawansowane treści z dziedziny medycyny, biotechnologii czy farmacji wymuszają posiadanie szerokiej wiedzy praktycznej i teoretycznej w danym temacie. Szczególnie ważne jest posiadanie odpowiedniego przygotowania merytorycznego, jeśli odbiorcą tekstów Copywritera Medycznego, jest Lekarz, Biotechnolog, czy Technik Farmaceutyczny, a nawet pacjenci oczekujący dokładnych informacji na temat danego produktu, badania, czy usługi medycznej.
Dlaczego miałbyś zostać Copywriterem Medycznym? Istnieje wiele powodów, aby zastanowić się nad zostaniem Medical Copywriterem. Obecnie teksty medyczne są tworzone przez lekarzy, stażystów, a nawet pielęgniarki, które piszą tego typu treści, ponieważ posiadają praktyczną wiedzę na dany temat. Wiele firm i zleceniodawców w Polsce nadal poszukuje pracowników służby zdrowia, którzy dodatkowo potrafią tworzyć teksty. Jest to bardzo opłacalne zajęcie, ponieważ Copywriter Medyczny zarabia o wiele więcej za swoje teksty, niż Copywriter piszący na tematy lekkie i lifestylowe.
Można powiedzieć nawet, że często 10-krotnie więcej ze względu na posiadaną wiedzę praktyczną i teoretyczną, która jest na wyciągnięcie ręki. Tradycyjnie Copywriter musi wykonać research, spisać najważniejsze kwestie i ułożyć sobie dokładny plan takiej pracy i źródła, z których będzie korzystał. Musisz wiedzieć, że Copywriter Medyczny tworzy również prace akademickie, w których jest zobowiązany podać również przypisy i odpowiednie źródła, które wykorzystuje do napisania tekstów specjalistycznych.
Praca Copywritera Medycznego polega również na tworzeniu różnego rodzaju opisów produktów farmaceutycznych, tekstów na strony internetowe firm, czy różnego rodzaju artykułów, a nawet Newsletterów i Mailingu medycznego. Dlaczego warto być Copywriterem Medycznym? Istnieje kilka bardzo ważnych powodów. Przede wszystkim branża farmaceutyczna, jest najbogatsza na Świecie. Firmy farmaceutyczne generują miliardowe zyski rocznie, a więc dla pieniędzy.
Prawdą jest również, że marki medyczne i farmaceutyczne potrzebują dobrych Copywriterów, którzy potrafią spojrzeć na produkty i usługi zupełnie inaczej. Dobry Copywriter zna różnicę między autentycznością a niemoralną sprzedażą, a świetny Copywriter dobrze wie, w jaki sposób zainteresować odbiorców usługą lub marką bez fałszywości, naciągania rzeczywistości i wmawiania ludziom, że ktoś odnalazł Świętego Grall’a farmaceutyki i lek na wszystko.
W dzisiejszych czasach firmy farmaceutyczne pragną rezonować ze swoimi klientami, chcą być pomocne i zapewniać realną wartość dodaną, oraz chcą zapewnić klientom bezpieczeństwo i zdrowie, ponieważ właśnie to ostatnie, jest zawsze najważniejsze. Dlatego jako Copywriter Medyczny możesz mieć wpływ na to, w jaki sposób wyglądają reklamy leków farmaceutycznych, artykułów medycznych i wielu innych treści, których możesz podjąć się pisania w swojej pracy.
[ps2id id=’storytelling’/]
Storytelling lub Marketing Narracyjny
Na temat Storytellingu można by pisać książki, a i tak byłaby to wiedza okrojona i nie do końca wyczerpana. Ten dział Copywritingu towarzyszy człowiekowi od początków jego istnienia i nie przesadzę, jeśli powiem, że to właśnie opowiadanie historii, stało się początkiem wszystkich wierzeń, mitów, legend, oraz wszystkich opowieści, w które często trudno nam dzisiaj uwierzyć. Jednak zanim człowiek nauczył się pisać lub jak kto woli, zanim wymyślił pismo, używał malowideł na ścianach skalnych, które były formą opowieści.
Jednak najważniejszym elementem każdej społeczności, były opowieści przekazywane z pokolenia na pokolenie. Czego dotyczyły? Z początku wyjaśniały niewyjaśnione zjawiska takie, jak wschody i zachody słońca, deszcz i burze z piorunami czy istnienie ognia. Z czasem opowieści stawały się rozbudowanymi historiami, które tworzyły ideologie i wierzenia w bogów, bożków, oraz wszelkie niesamowite stworzenia.
Opowiadania plemienne były formą przekazywania ideologii i zachowania pewnej kultury, ale również była to bardzo przyjemna forma rozrywki i edukacji, oraz środek służący wpajaniu pewnych istotnych dla danej społeczności wartości moralnych i zasad. Człowiek z zamierzchłych dni zdziwiłby się bardzo, gdyby dowiedział się, że obecnie tworzenie historii i niestworzonych zjawisk, to część pracy jakiegoś tam Copywritera, który tworzy często bohatera i pisze jego przygody, które mają utożsamić innych ludzi z jego rzeczywistością.
Można powiedzieć, że Storytelling, to budowanie takich historii, które sprawią, że odbiorca, czyli potencjalny klient poczuje, że posiada takie same problemy, jak ten człowiek z reklamy. Przecież wszyscy jesteśmy ludźmi. Posiadamy ludzkie problemy, potrzeby i pragnienia, więc gdy boli Cię głowa, będziesz wiedział od razu, jaką tabletkę wziąć, aby przestała. Jeśli chcesz nauczyć się języka angielskiego lub kupić córce gitarę, bo chciałaby się nauczyć na niej grać, z pewnością będziesz wiedział, gdzie ją znaleźć.
Gdy poczujesz mały głód, na pewno przypomni Ci się reklama, która niesie odpowiedź na Twoje pragnienie, ponieważ wraz ze Storytellingiem, tworzy się obecnie tzw. Brand Hero. Może to być zwykły człowiek, prawdziwy bohater, podobny do Supermana lub postać stworzona przez zespół kreatywny, czyli np. rozmawiająca maskotka lub wirtualna postać, stworzona przez zespół grafików i programistów. Brand Hero ma na celu stworzenie takiej relacji Storytellingu z odbiorcą, aby utożsamiał tę postać z marką i umacniał tożsamość marki.
Najważniejszym elementem Storytellingu, jest jego wiarygodność. To najważniejszy element, który decyduje o powodzeniu opowieści i przekonaniu potencjalnego klienta, że ta historia również go dotyczy. Dlaczego Storytelling stał się niezwykle skuteczną formą marketingu w dzisiejszym Świecie? Ponieważ każdy z nas ma już dość słów – nowy, najnowszy, najlepszy, wyjątkowy, profesjonalny, unikalny, tani, najtańszy, lepszy niż itp. W szumie reklam puszczanych nam w przerwach programowych lub hitów filmowych w telewizji oczekujemy czegoś, co naprawdę przyciągnie naszą uwagę.
Nie chcemy oglądać kolejnej, nudnej reklamy leków na przeziębienie i katar albo innych, bezwartościowych przekazów, które wydają nam się fałszywe i sztuczne, a my mamy wrażenie, że ktoś chce zrobić z nas idiotę, aby wcisnąć kolejną tabletkę na wszystko i nic. I chociaż obecnie każda reklama telewizyjna ma jakiegoś Brand Hero, nie zawsze przekaz, jest zgodny z zamierzonym, a reklamy często nie zostają zapamiętane w taki sposób, jakby się wydawało ich twórcom.
Storytelling ma jednak jedną, podstawową wadę, jeśli nie jest podawany na bieżąco, a Brand Heroes nie żyją wraz z marką cały czas, bardzo szybko zostaną zapomniani, bo współczesny człowiek nie ma czasu, aby pamiętać – on musi mieć przypominane. Dlatego Storytelling, jest bardzo ważny dla marek i firm, które Tworzą pewną ideologię dookoła Brand Hero, który żyje wraz z nią i staje się jej nieodłączną częścią takich marek, jak chociażby Harnaś czy Żubr, Żółty i Czerwony z kampanii M&M’s, czy Mały Głód od Danio, czy Fioletowa Krowa od Milki.
Jednak Brand Hero to nie tylko zmyślone postaci, ale również nierzadko znane i lubiane osoby takie, jak np. Steve Jobs – pełni charyzmy, pomysłu i wiary w swoją markę. Storytelling nie zawsze się jednak opiera o Brand Hero. Najczęściej, ale nie zawsze. Postać, którą tworzy się na potrzeby marki, znacznie ułatwia uzyskanie zamierzonego efektu reklamy, a w tym wypadku pewnej opowieści, ale gdy mamy do czynienia z prostymi, codziennymi sprawami i obowiązkami, Storytelling sprowadza się raczej do stworzenia pewnej serialowej opowieści, która dotyczy zwykłych ludzi cierpiących na różnego rodzaju choroby i przeziębienia, ale również potrzebujących jedzenia z dowozem do domu, czy podstawowych zakupów, więc tworzone są proste historie, które dotyczą najprostszych spraw.
Jako konsumenci przyzwyczajeni do zakupów, potrzebujemy reklam Biedronki, Lidla, czy Rossmanna, oraz świadomości, że z rodziną warto wybrać się samochodem do „Maka”, ponieważ nie chodzi o to, że jedziemy tam zjeść, ale spędzić miło czas w rodzinnym gronie, z uśmiechem na ustach. Jedzenie to tylko dodatek do wspaniałej atmosfery szybko przyrządzanego posiłku, na który możemy poczekać w środku lub bardzo szybko otrzymać go prosto do naszego samochodu, by nie tracić czasu podczas podróży.
Copywriter, który potrafi tworzyć historie, a przy tym świetnie radzi sobie z opowiadaniami i budowaniem ciekawych postaci, może szybko znaleźć zatrudnienie jako Storyteller, ponieważ marki bardzo potrzebują tej formy reklamy i budowania unikalnych relacji ze swoimi klientami. Więc jeśli budowanie historii nie sprawia Ci problemów, potrafisz zainspirować i zainteresować odbiorców swoimi opowieściami, tworzysz barwne i ciekawe postaci, które chciałbyś wykorzystać w swoich kreacjach dla wybranych marek, warto spróbować przedstawić swój pomysł.
Tak naprawdę nic nie tracisz. Możesz zyskać fajny kontrakt z fajną agencją reklamową. Storytelling to również niestandardowe zarobki dla zdolnego Copywritera, ponieważ nie ma możliwości wyceny projektu w przeliczeniu na znaki. Mógłbyś, ale jakość, oraz ilość włożonej pracy w tworzenie takiej historii, nigdy nie będzie policzalną prostą matematyką, w stylu: „panie ile za 1000 znaków?”.
Wśród odmian i rodzajów Copywritingu, akurat Storytelling lubię najbardziej, ponieważ daje możliwość kreowania dowolnych historii, które nie są jedynie pustymi literami na papierze. To kreowanie takich opowieści, które budują zaangażowanie, dzięki utożsamianiu się odbiorcy z przedstawioną historią i jej bohaterem.
Kreatywność zarezerwowana jest dla tych, którzy myślą poza schematem, nieszablonowo i nie rozmyślają o zasadach czy ograniczeniach…
Social Media Copywriting
Znasz sieci społecznościowe? ”Szerujesz i lajkujesz?” Więc dobrze wiesz, że serwisy społecznościowe, to obecnie główne medium w internecie. Przekazywane i odbierane informacje stają się coraz częściej jednymi z najbardziej wiarygodnych i pomocnych obok wyszukiwarki Google. Dzięki nieograniczonemu rozwojowi tego typu platform i skupianiu wokół siebie milionów użytkowników warto pamiętać, że takie serwisy społecznościowe, jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy Twitter, to obecnie najbardziej odwiedzane strony internetowe.
Oczywiście to tylko najważniejsze z serwisów, ponieważ ich ilość, jest o wiele większa. Jednak mimo wszystko, każdy z tych serwisów społecznościowych, to ogromna kopalnia treści, które są codziennie serwowane przez ich użytkowników. Dlatego właśnie umiejętności wyjątkowo dobrego Copywritera, mogą być na wagę złota. W Social Media możesz napisać cokolwiek i stworzyć dowolny fanpage, czy własny kanał, na którym będziesz publikować dowolne treści licząc, że ktoś je przeczyta, polubi, skomentuje i prześle dalej.
To najważniejsze interakcje między użytkownikami. Nowoczesne i zaangażowane we współczesny marketing firmy wiedzą, że Social Media to bardzo dobry kanał sprzedaży produktów i usług. Jednak to tylko przykłady miejsc, gdzie bardzo pożądane są umiejętności profesjonalnych copywriterów. Teksty pisane z myślą o social mediach muszą być angażujące i aktywujące użytkowników do śledzenia danego profilu czy strony, a także wykonywania przez nich określonych czynności (tzw. lajkowania, śledzenia itp.).
Okazuje się to nie lada sztuką, zwłaszcza gdy format tekstów jest bardzo ograniczony (chodzi głównie o ilość znaków, jak w przypadku Twittera). Brak słów wprawni copywriterzy natomiast mogą nadrabiać poprzez uzupełnianie swoich tekstów, pomysłami na ciekawe grafiki lub odpowiednie zdjęcia. Social Media Copywriting, jest niezwykle kluczowym elementem kampanii marketingowej marki w mediach społecznościowych, w przypadku budowania relacji z odbiorcami poprzez posty na fanpage i grupach.
Jednak przede wszystkim podczas tworzenia zaawansowanych kampanii Facebook Ads czy Instagram lub LinkedIn, czyli reklam skierowanych do konkretnie wybranej grupy odbiorców. Kampanie reklamowe w Social Media są niezwykle skuteczne, jeśli będą skierowane do odpowiedniej grupy docelowej i zostaną napisane przez doświadczonego Copywritera, posiadającego kluczową wiedzę i potrafi tworzyć skuteczne teksty sprzedażowe.
GhostWriting, czyli anonimowe pisanie
Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym zajmuje się GhostWriter, to powiem w skrócie, że jest on Copywriterem, jak każda inna osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów. GhostWriting to nic innego, jak pisanie różnego rodzaju tekstów na zamówienie anonimowo. Najciekawszym przykładem rodzaju GhostWritingu, jest pisanie prac naukowych, magisterskich, przemówień polityków, a nawet Autobiografii znanych celebrytów. Osoba, która zatrudniona została jako GhostWriter, zrzeka się swoich praw autorskich na rzecz swojego klienta.
Bycie GhostWriterem dla wielu Copywriterów, jest codziennością, ponieważ tworząc różnego rodzaju artykuły, czy prowadząc bloga firmowego dla klienta, nie będą publikowali swoich wpisów pod własnym nazwiskiem. Dlatego Ghostwriter pisze dzieła dla zlecających, a więc wyręcza zamawiającego w pracy twórczej nad utworem. Polskie prawo, jest dość nieugięte w przypadku GhostWritingu, ponieważ uwzględnia prawa autora, których nie można przenieść, ani wyzbyć się w żaden sposób. Autor utworu zawsze będzie jego autorem, bez względu czy na umowie będzie napisana klauzula: „przeniesienie praw autorskich”.
Warto o tym pamiętać, gdy będziesz podpisywał umowę z firmą lub agencją reklamową, ponieważ często się zdarza, że przeniesienie praw autorskich, może być niemożliwe, a więc niezgodne z prawem. Z jednej strony nikt nie udowodni Ci, że jesteś autorem danego utworu, jeśli w umowie zostaną zawarte odpowiednie klauzule o poufności. Tym samym wilk będzie syty, a owca cała. Będąc GhostWriterem warto zawsze pamiętać, że prawo autorskie, jest w Polsce bardzo restrykcyjne, szczególnie wtedy, gdy tworzone dzieło może naruszać postanowienia prawa, związane z innym tematem.
Naming, czyli Tworzenie nazw
Umieściłem ten dział Copywritingu na końcu, ponieważ większość Copywriterów z pewnością traktuje Naming, jak część swojej pracy. Ja również. Często przy tak zwanej okazji, klienci zlecali mi tworzenie nazwy dla produktu, konkretnej marki lub całej linii produktów np. linii ubrań dla domu mody, który poszukiwał wyjątkowej nazwy dla swojego nowego projektu. Najprościej ujmując, Naming polega na tworzeniu nazw własnych, oraz wszelkiego rodzaju nazewnictwa, które tworzone jest w jednym celu – zbudowaniu silnej i wyjątkowo brzmiącej nazwy, która stanie się istotnym elementem budowania tożsamości marki.
Profesjonalne agencje reklamowe i kreatywne, wyspecjalizowane w tworzeniu Namingu, angażują całe zespoły ludzi, aby skomponować niepowtarzalną nazwę na potrzeby rebrandingu, stworzenia nowej linii produktów lub marek. Tworzenie nowej nazwy nie polega wyłącznie na przypadkowym ułożeniu zlepków słów czy układaniu poszczególnych liter według własnego „widzi mi się”. Podczas układania nowej nazwy, niezbędny jest szczegółowy brief i bardzo dokładne określenie oczekiwań klienta, który powinien wyjaśnić czego szuka, jakie będzie przeznaczenie nowej nazwy, oraz kto będzie docelowym klientem nowego produktu czy usługi.
Jednak to jedynie kilka punktów, na których opiera się prawdziwy Naming. Doświadczony Copywriter, który posiada wiedzę i zajmuje się profesjonalnie układaniem nazw dla swoich klientów dobrze wie, że najważniejsze są najmniejsze detale i dokładne określenie wymagań klienta. Układanie odpowiedniej nazwy, to również dokładanie poszczególnych liter obok siebie, szukanie znaczeń, research poparty określonymi wytycznymi, ale również działanie nieszablonowo, poza wszelkimi stereotypami np. w przypadku tworzenia nazwy dla firm z branży, w której nikt nie spodziewałby się takiego czy innego połączenia.
Jeżeli myślisz o tym, aby profesjonalnie zajmować się Namingiem, powinieneś wiedzieć, w jaki sposób buduje się zależności między słowami, a nawet poszczególnymi literami. Naming wbrew pozorom, nie jest spontanicznym „wymyślaniem ładnie brzmiących wyrazów”, ale przemyślanym budowaniem pewnej historii, ideologii i przekazu, zamkniętego często w jednym słowie. Jednak Naming to nie tylko tworzenie nazw własnych, ale również budowanie kompozycji sloganów reklamowych i haseł, ale również claimów, które niczym tatuaż, przylegają do nazwy na całe jej życie.
Dlatego firmy zlecające stworzenie nowej nazwy oczekują również, że będzie posiadała przynajmniej jeden claim np. znany już z pewnością każdemu: RedBull – doda Ci skrzyyyydeł! W tym przypadku można powiedzieć, że nazwa stała się częścią claimu i tworzy z nim nierozłączną jedność. Podobnie, jak słynne już na całym Świecie: Nike „Just do it”. Dlatego ucząc się Namingu, zwróć szczególną uwagę na idee powstawania największych marek na Świecie, ich przemian i stworzonych na przełomie lat claimów.
Copywriter, który zajmuje się Namingiem, powinien wiedzieć, że diabeł tkwi w szczegółach, ponieważ ta dziedzina Copywritingu wymaga najbardziej umiejętności analitycznych, nie tylko kreatywności. Profesjonalny Naming, to prawdziwa sztuka tworzenia nazw, która nigdy nie jest dziełem przypadku. Istnieją oczywiście takie nazwy, które z czasem są zapamiętane ze względu na swoją wielkość czy popularność, jak Apple, IBM, Coca-Cola, Nike, Lucky Strike, czy McDonald’s. Istnieją nazwy tworzone od nazwisk ich twórców lub skrótów nazw i zlepków wyrazów, jak np. IKEA.
Tego typu twory powstały w czasach, gdy pewne produkty czy usługi w ogóle nie istniały, a założyciele firm, którzy powołali te twory do życia, stali się również prekursorami pewnych trendów, które następnie były powielane. Obecnie Naming, jest dziedziną trudną i złożoną ze względu na fakt istnienia wielu nazw i claimów, które są zastrzeżone i opatentowane, a więc używanie pewnych sentencji w nazwie swojej firmy, może okazać się zabronione prawem danego kraju lub na całym Świecie. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia nowych nazw.
Fake Copywriting
Na koniec chciałbym nawiązać do bardzo ciekawego wątku. Może jeszcze nie wiesz, ale istnieje coś takiego, jak Fake Copywriting. Nie jest to ani fachowa terminologia, ani powszechne stwierdzenie. Uznałem, że na potrzeby mojego wpisu, w jakiś sensowny i chwytliwy sposób nazwę coś, co rozpowszechnia już bardzo wiele osób. Fake Copywriting, to rodzaj pracy (od) twórczej, która coraz częściej gości na rynku usług Copywriterów. Nie mówię wcale, że to źle. Prawdopodobnie każdy amator pisania tekstów na strony internetowe znajdzie dla siebie treści na swoją kieszeń i według pewnych wytycznych.
Nie mówię tutaj o robotnikach, którzy tłuką na potęgę tysiące tekstów i setki tysięcy znaków miesięcznie, aby zarobić na swój żywot, ale o ludziach, którzy pisać nie potrafią. Nie chodzi mi wcale o to, że Copywriter zrobi literówkę, nie postawi przecinka tam, gdzie powinien stać albo napisze zdanie wielokrotnie złożone, którego nie zrozumie współczesny odbiorca, ponieważ woli proste i krótkie zdania, niewymagające poświęcenia dłuższej uwagi i podzielności, ponieważ mógłby utracić wątek wypowiedzi Copywritera w połowie, a więc zacząłby się zastanawiać, o czym tak naprawdę czyta.
O nie! Co to, to nie! Copywriterzy piszcie tak proste zdania, jak to tylko możliwe. Najprostsze stwierdzenia. Niech niosą się w internet. Ja jednak nie o tym. Widzisz? I już zapętliłem. Nie martw się jednak przypomnę Ci teraz, o czym pisałem kilka zdań wcześniej – o Fake Copywritingu. To właśnie on sprawia, że stawki prawdziwych Copywriterów często są „za drogie”, bo kosztują np. 10 zł, a nie 5 zł za 1000 znaków, a osoby piszące za 25 zł od tysiąca punktów na papierze, to już zdziercy, burżuje i w dupie im się przewraca, bo przecież co to jest napisać jakiś tekst.
Pani Basia – sekretarka też „umi” napisać mejla do klienta. Tylko zastanawia się później, czemu nikt nie odpowiada i nie ma żadnego odzewu. A przecież wysłała „pińćset tych mejli” i nikt tego niby nie przeczytał? No niemożliwe! A jednak. Ponieważ istnieje w wielu kręgach fałszywe przeświadczenie, że do wielu spraw można oddelegować osoby, które pracują w firmie tylko dlatego, że płaci się im za pracę na pełen etat, więc nie jest potrzebne zatrudnianie Copywritera, czy agencji reklamowej do pisania tekstów. Pani Grażynka to napisze w ramach swojej dnia roboczego za biurkiem.
Fake Copywriting, to również samozwańcze pisanie tekstów, nie mając zielonego pojęcia, o czym napisać i w jakim celu, ani do kogo. Czasami zdarza się również, że teksty pisze właściciel firmy, ponieważ wychodzi z założenia, że wszystko lepiej zrobić samemu, bo tylko wtedy będzie to dobrze zrobione. Zresztą, tego i tak nikt nie będzie czytał, to po co te całe „kopyrajtery”. Jednak to nie jest najgorsze. Jeżeli ktoś prowadzi firmę i sam sobie szkodzi, to jego sprawa. Nikt nie będzie wtedy obwiniał Copywritera, gdy jego teksty nie spełnią oczekiwań zleceniodawcy.
Inaczej wygląda sytuacja, kiedy właściciel firmy znajdzie dobrą cenowo ofertę Copywritingu na jakimś serwisie ogłoszeniowym lub zleci poszukiwanie tego typu usług osobie, która nie ma pojęcia, jak się do tego zabrać i będzie oczekiwał wygórowanych efektów. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ nie raz zdarzyło mi się, że współpraca ze mną rozpoczynała się od słów: „ja się na tym nie znam za bardzo, ale szef mi to zlecił, więc proszę o ofertę”.
Jeśli taka osoba znajdzie dobrą ofertę i uczciwego Copywritera, sprawa zazwyczaj kończy się bardzo przyjemnie i miło z każdej ze stron. Jednak w innym wypadku, może całkowicie pogrzebać zaufanie i chęć współpracy firm z Copywriterami. Fake Copywriting, to tylko mój wymysł, który ma Ci przedstawić jedynie sytuację, w której znalazłem się kilka razy, gdy zamawiałem teksty dla klienta u zewnętrznego Copywritera. Pomyślałem, że skoro mam więcej zamówień, pozwolę zarobić również komuś innemu. To był błąd.
Okazało się, że jakość tekstów, które otrzymałem, była tak kiepska, że nie dało się ich poprawić ani tym bardziej rozbudować w jakiś sensowny sposób. Teksty wymagały napisania od samego początku. Straciłem swój czas, jak również zaufanie do młodych Copywriterów, którzy szukają zleceń w internecie.
Copywriting – czy to wszystko, co miałem do powiedzenia?
Muszę przyznać, że jesteś wytrwały. To bardzo dobrze. Jeśli udało Ci się dotrzeć do samego końca tego wpisu, z pewnością znasz moje zdanie na temat Copywritingu odmian i rodzajów i z pewnością masz wiele pytań lub wątpliwości. Całkiem możliwe, że to i to. Dlatego powiem Ci od razu, że Twoja wytrwałość dobrze o Tobie świadczy. Będąc Copywriterem, powinieneś być cierpliwy i wytrwały. Pisanie to rzemiosło, którego człowiek uczy się całe życie. Nie można porzucić pisania, gdy zdobywasz klientów i wiesz dobrze, że będziesz mógł zarabiać na Copywritingu.
Pisanie tekstów nie jest wyłącznie tworzeniem treści na potrzeby klientów, ale również kształtowaniem własnego stylu i pokazywaniem odbiorcom, czego mogą od Ciebie oczekiwać, jakich tekstów im dostarczysz i czy warto zapłacić właśnie Tobie lub zlecić Ci swój projekt. Oczywiście pomoże Ci w tym prowadzenie swojego bloga. Wielu Copywriterów dzięki nim pozyskuje zlecenia. Ja również, mimo że moje teksty i opowiadania z pewnością jeszcze czekają w szufladzie, bo skupiam się obecnie na technicznych aspektach pisania, a nie odczuwanym flow. Jednak to się wkrótce zmieni. Z pewnością niedługo przeczytasz na moim blogu opowiadania i moje przemyślenia na zupełnie inne tematy. Takie teksty, jak ten niech się dobrze pozycjonują.
Musisz wiedzieć, że Copywriting, jak wiele różnych dziedzin naukowych, branż technicznych, czy innych zawodów, cały czas ewoluuje i zmienia się każdego dnia. Najprościej można ten proces wyjaśnić tym, że wraz z potrzebami i wymaganiami klientów, rośnie również ilość specjalizacji, które stają się niszowymi, ukierunkowanymi wyłącznie w pewnej wąskiej dziedzinie. Dlatego mniemam, że ten wpis będzie ewoluował, rozrastał się i żył własnym życiem, powiększając się o kolejne dziedziny i odmiany Copywritingu, których prawdopodobnie jeszcze nie ma lub nie znamy ich dobrze w Polsce.
Jeszcze kilkanaście lat temu, osoba tworząca teksty nie była nazywana Copywriterem, a dziennikarzem lub redaktorem. Gdy ktoś słyszał nazwę Copywriter, zastanawiał się, o co chodzi. Niby jakiś pisarz, ale jego nazwa oznacza, że coś powiela lub przepisuje? Kiedyś ktoś zapytał mnie, czy ten zawód związany jest z przepisywaniem książek na wersję elektroniczną. Niby pytanie niezbyt trafne, ale kilkanaście lat temu, gdy istniało niewiele E-booków, zawód Copywritera mógł się komuś kojarzyć z osoba, która może tworzyć elektroniczną wersję książek papierowych.
Brzmi dość sensownie, prawda? Obecnie zawód Copywritera stał się tak powszechny, że powstały wąskie specjalizacje, które odnoszą się do konkretnego rodzaju publikacji lub tekstów specjalistycznych, jak na przykład medyczne. Przypuszczam, że spore grono Copywriterów nie wie nawet, że istnieją inne dziedziny Copywritingu, w którym specjalizują się doświadczeni twórcy kreatywnego słowa pisanego. Mam jednak nadzieję, że mój wpis przybliżył Ci zawód Copywritera i wyjaśnił kwestie, które mogły być niejasne.
Z pewnością chciałbyś wiedzieć, w jaki sposób zostać Copywriterem, by móc zarabiać stałą pensję ze swojej pracy. Jeżeli interesuje Cię ten temat, zajrzyj do mojego krótkiego poradnika: Jak zostać Copywriterem? i dowiedz się, dlaczego warto zająć się pisaniem na zlecenie, oraz czy nadajesz się do tego zawodu!
A jeśli masz ochotę znaleźć mnie na Facebooku wystarczy, że polubisz moją stronę. Z chęcią z Tobą porozmawiam! Wejdź tutaj: #zaklinaczslowpl
Chcesz wyrazić swoje zdanie na ten temat? Dołącz do dyskusji!