Co robi Copywriter? Chcesz się dowiedzieć?

Mógłbym powiedzieć, że siedzi i pisze dla Ciebie teksty. Jednak nie byłaby to do końca prawda. Mógłbym również stwierdzić, że wymyśla slogany, claimy i nowe nagłówki, które poruszą czytelników, a jego treści  sprawią, że Twoja strona zyska duży ruch. Jednak to też nie byłaby całkowita prawda. Jeszcze nie.

Prawdą jest, że Copywriter pisze teksty i wymyśla slogany oraz chwytliwe nagłówki, które mają przyciągnąć uwagę i zachęcić do czytania. Jednak zanim cokolwiek powstanie, a ja będę mógł napisać dla Ciebie wartościowy i sprzedażowy tekst, muszę poznać Twoją firmę, produkty, wymagania, oczekiwania i odbiorców, do których chcesz trafić.

Zazwyczaj klienci wiedzą o co im chodzi i potrafią bardzo szybko określić, w jaki sposób ma wyglądać współpraca. Wiedzę też, jakich tekstów oczekują oraz przesyłają często przemyślany brief, w którym zawierają szczegółowe wytyczne dotyczące zlecanych treści. Jest jednak spora ilość klientów, którzy nie do końca wiedzą czego chcą, a gdy to dostaną, nie będą wiedzieli, czy faktycznie właśnie tego potrzebowali.

Są to klienci, którzy mówią: “To Pan jest specjalistą. Proszę mi coś zaproponować” albo “Te teksty mają być takie, żeby przyciągały” i jeszcze kilka innych stwierdzeń, które pokazują mi, że Copywriter często musi myśleć za klienta, ponieważ jest on również odbiorcą, w pewien sposób, moich treści.

Ta grupa klientów oczekuje, że Copywriter domyśli się, o czym oni myślą lub stworzy teksty, które będą wyciągnięte z ich myśli i przelane na papier. Niestety tutaj pojawia się problem. Gdy muszą usłyszeć, że usługa będzie droższa od standardowej ze względu na konieczność budowania kontentu bez sprecyzowanych wytycznych.

Dlaczego o tym piszę? Nie dlatego, żeby kogoś straszyć albo wmówić Ci, że będziesz musiał użerać się z klientami, którzy nie chcą płacić. To z pewnością też. Jeżeli rozpoczniesz swoją drogę jako Copywriter, trafisz na różnych klientów. Zanim osiągniesz swój cel i zaczniesz zdobywać naprawdę wartościowe i dobrze płatne zlecenia, z pewnością wiele razy stracisz trochę krwi. 

Piszę to wszystko, abyś mógł tego uniknąć. W dalszym tekście dowiesz się, dlaczego zatrudnienie Copywritera jest opłacalne i co należy zrobić, aby nie płacić wyższej stawki za usługi Copywritera oraz w jaki sposób przygotować się do rozmowy z Copywriterem, aby Cię zrozumiał.

Daj się zrozumieć, a zrobię dla Ciebie wszystko!

Pisałem wcześniej, że najważniejszy jest brief we współpracy z Copywriterem. Jednak to nie jest do końca tak, jak myślisz. Spotkanie lub rozmowa przez telefon, to bardzo ważny element współpracy. Możemy wstępnie się poznać, przekazać sobie najważniejsze informacje i porozumieć się w kwestii przesłania ważnych wytycznych i wymagań oraz rozpoczęcia współpracy. Zazwyczaj gdy zadzwoni do mnie klient, nie jestem przygotowany na rozmowę o pieniądzach, zleceniu i tak dalej.

Cennik Copywritingu, Namingu czy tworzenia stron WWW jest na mojej stronie internetowej, więc nie muszę mieć go w głowie. W końcu po to go napisałem, aby nie musieć zajmować się pamiętaniem wszystkich cyferek. Jeśli chcesz opierać się o jakiś cennik, a nie o indywidualną wycenę, po prostu zajrzyj na tę stronę i będziesz wiedział, za ile wstaję z łóżka do komputera -> Cennik Copywritera

Jak już mówiłem, nigdy nie jestem przygotowany na rozmowę z klientem. Dlaczego? Ponieważ nigdy nie wiem kto do mnie zadzwoni, z jakim problemem i jakiego rozwiązania będzie potrzebował. Pisanie tekstów SEO na strony WWW czy tworzenie wpisów na bloga firmowego, to nie pieczenie tych samych bułek każdego dnia.

Tutaj musisz się wyróżnić. W przeciwieństwie do bułki, bo jeśli będzie zupełnie inna niż wszystkie, będzie to zupełnie inna bułka niepasująca do danego schematu. W przypadku Copywritingu właśnie niedopasowanie do schematu powoduje, że wyróżniasz się od innych. Powielając te same, utarte schematy i regułki, których już nikt nie chce słuchać, a tym bardziej czytać, nie zwrócisz na siebie niczyjej uwagi.

Dlatego umiejętność słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków pozwala mi dobrze poznać mojego klienta. Najważniejszym etapem rozmowy, jest możliwość zrozumienia siebie wzajemnie. Przygotuj się więc na rozmowę z Copywriterem. Zastanów się dobrze o czym chcesz porozmawiać i jakie cele sobie wyznaczyłeś wobec danego projektu.

Zapisz sobie, o co chcesz mnie zapytać. Aby rozpocząć współpracę, muszę poznać grupę docelową, czyli odbiorców treści, przeznaczenie tekstów, ton ich wypowiedzi i oczywiście słowa kluczowe, jeśli będziesz pozycjonować swoją stronę internetową.

Najwięcej nieporozumień oraz niezadowolenia klientów pochodzi z fatalnie przygotowanego briefu. Jeśli wysyłasz mailowo zapytanie ofertowe i potrzebujesz dokładnej wyceny usługi upewnij się, że wysłałeś wszystkie istotne informacje, abym mógł dla Ciebie ją przygotować. Pamiętaj, że mimo wszystko to Ty zgłaszasz się do mnie z problemem lub potrzebą, a nie odwrotnie.

Ja nie muszę być przygotowany do rozmowy z Tobą, ponieważ nawet nie wiem, że do mnie zadzwonisz i to właśnie Ciebie usłyszę w słuchawce telefonu. Jeśli nasza pierwsza rozmowa będzie udana, zapewniam Cię, że podczas następnej opowiem Ci, jak widzę naszą współpracę oraz rozwiązanie Twojego problemu.

Dlaczego zatrudnienie Copywritera, jest opłacalne?

W jednym z moich artykułów napisałem, że Copywriter to specjalista w dziedzinie tworzenia unikalnych treści, które chcą czytać odbiorcy. Gdyby tylko w ten sposób zdefiniować mój zawód, mógłbym śmiało powiedzieć, że Copywriterem może zostać każdy. I chociaż jestem zdania, że każdy z nas może zostać w życiu tym, kim sobie wymarzy, że chciałby być, skłamałbym.

Niestety nie zawsze możemy stać się tymi, kim chcemy być w życiu. Z prostej przyczyny – każdy z nas musi posiadać predyspozycje do wykonywania takiego czy innego zawodu. Najprostszym przykładem będzie marzenie o byciu piosenkarzem albo tenorem czy koszykarzem, albo zawodowym snajperem lub pilotem.

Przyznam Ci się szczerze, że nie mógłbym wykonywać żadnego z powyższych zawodów, mimo że bardzo chciałem w dzieciństwie zostać piosenkarzem. Niestety matka natura nie obdarowała mnie głosem na tyle wyraźnym, abym mógł zaśpiewać cokolwiek, chociaż specjalnie nie fałszuje i słoń nie nadepnął mi na ucho.

Nie mógłbym być również snajperem ani pilotem, ponieważ podczas komisji wojskowej okazało się, że mam wadę wzroku, która by mnie wykluczyła zupełnie z pełnienia takich funkcji w wojsku. Nie mógłbym być również koszykarzem, ponieważ 173 cm wzrostu nie dałyby mi żadnej przewagi nad przeciwnikami, ponieważ nie byłem skocznym Afroamerykaninem, który potrafi wykorzystać swój wzrost, by zachwycić wysokim wyskokiem. Poza tym podobno biali nie potrafią skakać.

Jest wiele zawodów, których nie mógłbym wykonywać ze strachu, pod wpływem własnych przekonań, czy predyspozycji psychicznych lub fizycznych. Pogodziłem się z tym i poszukiwałem własnej drogi, którą mógłbym podążać. Od zawsze dużo pisałem. Opowiadania i poezja to były pierwsze moje próby tworzenia kreatywnych treści.

Chociaż nie było wtedy internetu, pisałem rymowanki dla rodziny i znajomych na kartki z okazji urodzin, imienin czy innych uroczystości. Byłem wtedy w podstawówce. Od tamtej pory język polski i tworzenie treści towarzyszyło mi przez całe życie. Zaprowadziło mnie nawet na studia i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, aby podszkolić swoje wzorce Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej.

Na początku moim marzeniem było stać się wartościowym dziennikarzem, który działa publicznie dla dobra okolicznych mieszkańców, a może z czasem przeniósłbym się do bardziej znaczącej gazety, aby opisywać wydarzenia ogólnopolskie, a nawet światowe. Moje próby zawsze kończyły się marnie, ponieważ wymagania w porównaniu do oferowanych wynagrodzeń, były dość poniżające.

Uznałem, że więcej zarobię pracując fizycznie i szukając dróg rozwoju. W ten sposób trafiłem również na studia informatyczne, ponieważ umiejętność składania komputerów i obsługi sprzętu komputerowego było dla mnie banalnie proste. W taki sposób powstawało moje jestestwo komputerowo – copywriterskie. Wtedy jeszcze nie wiedziałem o istnieniu zawodu Copywritera.

Dla mnie istniał termin dziennikarz. To było pojęcie wpajane na studiach i nikt nawet szeptem nie mówił o możliwości zarabiania on-line czy poprzez pisanie tekstów reklamowych. Gdy po raz pierwszy wpisałem sobie w wyszukiwarkę Google hasło praca zdalna lub bez wychodzenia z domu, otrzymałem wyniki składania długopisów albo innych, mniej przyjemnych zajęć, które nie były opłacalne.

Jednak gdy dotarło do mnie, że poszukiwanie zajęcia przez internet w Polsce nie ma sensu, wykorzystałem swoją znajomość języka angielskiego, aby dowiedzieć się, co oferuje rynek zagraniczny. I tak natrafiłem na termin Copywriter. Dlaczego napisałem Ci tę opowieść? Ponieważ istnieje na rynku wielu Copywriterów.

Jest wśród nich wielu prawdziwych mistrzów, którzy budowali swoją pozycję latami, zanim doszli do swojego poziomu rozwoju kreatywnego pisania. Moje początki również nie były kolorowe, ale zawsze starałem się poprawiać swoje teksty jeśli widziałem, że są niedoskonałe lub posiadają błędy. Nie twierdzę, że w tej chwili wcale ich nie robię.

Jestem jednak o wiele bardziej świadomy i doświadczony, a dzięki współpracy z firmami z wielu różnych branż – od domów pogrzebowych i produkcji szamb, po meble ogrodowe i hale namiotowe czy nasiona konopi, a nawet biura nieruchomości, mogę śmiało powiedzieć, że żadna branża mnie nie zaskoczy.

Tworzyłem teksty dla firm z branży IT, szkoleniowych, agencji SEO, opisy produktów na temat mechanizmów do bram wjazdowych, etykiet, kubków drukowanych, książek, kursów DVD, ekskluzywnych mebli do ogrodu czy drukarek 3D oraz wielu innych. Jeżeli jeszcze nie wiesz, dlaczego warto zatrudnić doświadczonego Copywritera, powiem Ci teraz.

Zrób to ze względu na jego doświadczenie oraz dociekliwość. Każdy szanujący się twórca dobrych merytorycznie treści, wykona dokładny research i odnajdzie jak najwięcej informacji na temat Twojego zlecenia. Jeżeli zastanawiałeś się, dlaczego poważny Copywriter bierze 3 albo 4 razy więcej, niż osoba początkująca to wiedz, że nie tylko dlatego, że ceni się bardziej.

Po prostu wiem czego oczekują klienci nawet wtedy, gdy sami nie wiedzą, czego chcą. To jest moja przewaga nad początkującymi Copywriterami:
– wymóg naprawdę dobrego i szczegółowego briefu
– dokładny research w celu poznania branży, produktów i usług
– zbudowanie makiety idealnego targetu i tonu wypowiedzi
– określenie oczekiwanego rezultatu

Współpracując ze mną nie otrzymasz po prostu tekstu napisanego przeze mnie, bo zamówiłeś go u mnie. Oferuję Ci coś zupełnie ponad proste rozumienie tworzenie tekstów SEO na strony WWW.

A jeśli nadal masz wątpliwości, po prostu napisz do mnie na adres: lukasz@zaklinaczslow.pl lub zadzwoń pod numer telefonu: 886788799. Powiem Ci, w jaki sposób ze mną współpracować.

Call Now Button